Original article | International Journal of Research in Fine Arts Education 2022, Vol. 5(1) 29-43
Hilal Sevgen Abacı, Serkan Gezmen & Zeynep Beyza Yağlı
pp. 29 - 43 | Manu. Number: MANU-2111-29-0002.R1
Published online: June 13, 2022 | Number of Views: 60 | Number of Download: 320
Abstract
Kültürümüze sahip çıkmak, onu yakından tanımakla mümkündür. Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi’nde de belirtildiği üzere masallar kültürel mirasımızdır. Bu nedenle somut olmayan kültürel miraslarımızdan biri olan masallarımıza karşı farkındalık oluşturmalıyız. Bu araştırmada öncelikli olarak Nardaniye Hanım masalı ile Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler masalı hakkında gönüllü öğrencilere anket uygulanmıştır. Anket sonucuna göre katılımcı öğrencilerin hiçbirinin Nardaniye Hanım masalını bilmediği problem durumu olarak tespit edilmiş ve eylem araştırması temelinde bir iyileştirme uygulaması olarak öğrencilere Nardaniye Hanım masalı anlatılmıştır. Anlatımdan sonra öğrencilerden Nardaniye Hanım masalını resmetmeleri istenmiştir. Nardaniye Hanım masalını resimleyen katılımcı öğrencilere tekrar anket uygulanmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı ön-son anket, öğrenci resimleri ve öğrencilerin tasarladıkları ürünlerdir. Anket verileri basit istatistik ile çözümlenirken, resimlerin ve ürünlerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Resimlerde yer alan motifler kod olarak alınmış ve frekansları hesaplanmıştır. Katılımcı öğrencilere “Nardaniye Hanım’ı Sanatsal Uygulamalar Temelinde Artık Tanıyoruz!” başlıklı bir somut olmayan kültürel miras müzesi oluşturulacağı ve bu müzede Nardaniye Hanım masalından hareketle oluşturacakları sanatsal ürün tasarımlarının sergileneceği söylenmiştir. Hacı Bayram Veli Üniversitesi SOKÜM’e destek için e-posta gönderilmiştir, Katılımcı öğrencilerden sanatsal ürün tasarımlarında Türk motiflerinden yararlanmaları istenmiştir. Öğrenciler Nardaniye Hanım masalının tanınması için kukla, sanatsal afiş, hareketli kitap, sandık, seramik, rölyef ve heykel yapmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrenciler masalımızı sanatsal uygulamalar aracılığıyla çabuk benimsemişlerdir. Bildikleri bir batı kökenli masalın kültürümüzdeki karşılığıyla karşılaştıklarında kültürümüzde yer alan masala ilgi göstermişlerdir. Bütün bulgulardan bu eylem araştırması çalışmasının başarılı olduğu söylenebilir. Kendi kültürüne, kendi masalına yabancılaşan elbette kendi diline de yabancılaşır. Türkçenin söyleyiş zenginliği masallarda kendine yer bulmuştur. Resimden müziğe, çizgi filmden oyuncağa masallarımıza hak ettiği değeri kazandırmalıyız.
Keywords: Masal, Nardaniye, Türkçe, Görsel Sanat, Kültürel Miras
How to Cite this Article? |
---|
APA 6th edition Harvard Chicago 16th edition |
References |
---|
|